fredag 21. november 2008

Ting 22




Både katten og jeg lurer... hva vil skje innen bibliotekverden i årene som kommer?




Utviklingen innen bibliotek som er skissert i "Taigatesene..." har vel noen punkt som vil stemme.


At søking i kataloger vil skje utenfor biblioteklokale, ser vi i dag også. Der vil det skje en utvikling, tror jeg.

Det blir jo stadig flere brukere av biblioteket som behersker nettet.


Noen bibliotek har felles kataloger i dag. Små folkebibliotek.
Der tror jeg vi vil se en endring på sikt. Regionale kataloger ser jeg for meg som en del i rasjonalisering innen bibliotek. Frigjøring av resurser. Søk i flere kataloger samtidig vil bli vidrereutviklet.

Likeså katalogposter som kan lastes med, så og si fiks ferdig. Her ser jeg for meg en utviklig med nettet som arbeidsredskap.



At bibliotekarer trenger en tilleggskompetanse innen data i framtiden er innlysende for meg. Det ser jeg på som fortsettelse av den utviklingen vi har vært med på de siste årene. "Et must"


Kurset 23 ting har gitt meg noen a-ha opplevelser hvor jeg gladelig innrømmer jeg er novise innen datakunnskap, selv om mine venner vil beskrive meg som brukbar. Her ser jeg behov for oppdatering kontinuerlig




Men at endringen går så fort og blir så omfattende som beskrevet, tviler jeg på. Tror ikke bibliotekaren blir erstattet av dataeksperter midt i tyveårene.

Ser det i alle fall som urealistisk i vårt bibliotek.


Der vil nok bibliotekaren ha sine oppgaver overfor lånere framdeles. Ulike lånere i alder. De eldste og de yngste lånerne er de i dag som gjerne mottar hjelp. Den trenden vil nok holde seg, tror jeg.

Men bibliotekaren må ha kompetanse til å møte brukere med ulike behov. Så data blir nok et viktig redskap i å beherske bibliotekhverdagen.

1 kommentar:

lene sa...

flott! ting 22 er notert:-)